Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast


Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast.

Het leven wiebelt. Soms slingert het zacht heen en weer, zoals een kind op een schommel. Misschien geef je het dan, net als dat kind, vol vertrouwen een extra duwtje, en ga je almaar hoger. Maar het leven kan ook wankelen, een kant op waggelen die je helemaal niet uit wil. Of het kan danig schudden en schokken, zodat je grondvesten daveren.
Op al deze momenten zijn er woorden.
WiebelWoorden zoekt ze samen met je op.
Omdat woorden helpen herinneringen te bewaren en belevenissen te delen. Omdat woorden een houvast bieden. En omdat het bijzonder prettig is woorden aan papier toe te vertrouwen.

Op dit blog vind je vooral woorden terug die binnen in mij wiebelden. Die zich puzzelden tot een anekdote, verhaal of gedicht.
Wiebel tijdens het lezen gerust mee op hun ritme.

zondag 4 september 2011

Costa Rica (1)

De voorbije weken zat ik niet de hele tijd met mijn schatkist op schoot, hoor. Ik vloog ook samen met Manlief en Zoonlief naar Costa Rica. Daar beleefden we een heleboel bijzondere dingen waarvan ik er graag enkele met jullie deel.

Tortuguero



Er is amper kleur in de lucht te bespeuren als een kokosnotenregen op het dak van onze lodge ons wekt. De beesten zijn hier wel erg vroeg actief. Maar het komt ons goed uit, want we wilden toch voor dag en dauw de natuur intrekken. We springen dus uit ons bed, slurpen van de koffie die voor ons onder het afdak werd klaargezet, scharen enkele crackers mee en begeven ons naar de aanlegplaats voor de boten.
Even later peddelen we met een kano over de rivier. Een reiger strijkt vlak naast ons neer in het struikgewas. Een slangehalsvogel koos de struik ernaast uit om zijn vleugels te laten drogen. Jezus Christus-hagedissen verwonderen ons door, net als de Heilige Man lang geleden, vlak naast ons bootje zomaar over het water te lopen. Ondertussen staren kaaimannen ons vervaarlijk aan. Een leguaan dut op een tak. En hoog in een boom is een luiaard in dromenland. Plots kraakt iets vlak boven ons. Een kapucijnaap speelt er in de takken die boven het water hangen. Als hij merkt dat onze ogen op hem gericht zijn, tikt hij herhaaldelijk met zijn vinger tegen zijn slaap. Jullie zijn goed gek, zie ik hem denken. Hij heeft vast gelijk. Waarom dobberen we anders op dit onmenselijk vroege uur in dit krakkemikkig bootje rond?
Maar weet je, 't is fantastisch zo gek te mogen zijn!



11 opmerkingen:

  1. Net op tijd om mee te reizen, Veerle !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie op mijn blog, nu ben ik hier ook eens komen piepen :o)รง

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Costa Rica, maar hoe zalig!
    Naar 't schijnt een prachtig land.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben blij je terug gevonden te hebben ! benieuwd over je reis !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, gij hebt goed gespaard verleden jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga dat hier met veel interesse volgen naamgenootje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Veerle,

    Ik zag dat je een reactie bij mij had achtergelaten en omdat ik je nog niet ken was ik nieuwsgierig naar jouw blog.
    Ziet er heel leuk uit, ik heb me aangemeld als volger.

    Tot gauw
    Lieve groet
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel blij om je hier op deze mooie plek in bloglang terug te vinden dankzij jouw reactie op mijn blog. Ik word zeker een trouwe bezoeker om jouw schrijfsels te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt wel heel erg avontuurlijk en wat geweldig om al die wilde dieren in hun natuurlijke omgeving te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een machtig mooie reis en jullie hebben al veel gezien zo te lezen. Lijkt me een hele belevenis in Costa Rica.

    BeantwoordenVerwijderen

Als het niet lukt hier te reageren en je toch graag je zegje wil doen, mag je altijd een woordje achterlaten op www.bloggen.be/sprokkels.

Dank voor je reactie!