Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast


Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast.

Het leven wiebelt. Soms slingert het zacht heen en weer, zoals een kind op een schommel. Misschien geef je het dan, net als dat kind, vol vertrouwen een extra duwtje, en ga je almaar hoger. Maar het leven kan ook wankelen, een kant op waggelen die je helemaal niet uit wil. Of het kan danig schudden en schokken, zodat je grondvesten daveren.
Op al deze momenten zijn er woorden.
WiebelWoorden zoekt ze samen met je op.
Omdat woorden helpen herinneringen te bewaren en belevenissen te delen. Omdat woorden een houvast bieden. En omdat het bijzonder prettig is woorden aan papier toe te vertrouwen.

Op dit blog vind je vooral woorden terug die binnen in mij wiebelden. Die zich puzzelden tot een anekdote, verhaal of gedicht.
Wiebel tijdens het lezen gerust mee op hun ritme.

vrijdag 21 september 2012

Nieuw op mijn boekenplank

Chaos in Drummelo/ Lilly L'Arronge: Daan eet een banaan. Als ze op is gooit hij de schil op de grond. Een meisje tikt hem meteen op de vingers. 'Dat kan je toch niet maken,' zegt ze, 'Stel je eens voor wat er allemaal kan gebeuren!' Daarop begint Daan te fantaseren. Van het ene komt het andere. Binnen de kortste keren ontstaat er een chaos die L'Arronge bijzonder hilarisch in beeld weet te brengen. In het begin is de bladspiegel vrij rustig met veel wit, maar hij wordt telkens drukker en kleurrijker. L'Arronge tekent erg veel details waardoor de kinderen goed moeten kijken om alles op te merken. En dat maakt dit boek ook net zo leuk, want elke leesbeurt opnieuw ontdekken ze vast nieuwe dingen.
Voor kinderen vanaf 3 jaar.
***

Kelderkind/Kristien Dieltiens: op Pinkstermaandag 1828 staat plots een zonderlinge knaap op het marktplein in Neurenberg, Kaspar Hauser. Hij beweert dat hij jarenlang opgesloten zat. Dieltiens reconstrueert het levensverhaal van deze historische figuur. Ze besteedt hierbij veel aandacht aan zijn ontdekking van de wereld en de taal. Tegelijk weeft ze er een fictief verhaal door, dat van de verschoppeling Manfred met zijn hazenlip. Ze stuurt beide verhalen naar een spannende plot. Zo creƫert ze een meeslepende psychologische misdaadroman met een hoge geschiedkundige accuraatheid. Niet alleen de inhoud is bijzonder, het boek is ook knap vormgegeven.
Voor jongeren vanaf 15 jaar en volwassenen.
****

Tonio/ A.E.Th.van der Heijden: als op Eerste Pinksterdag 2010 zijn enige zoon Tonio om het leven komt bij een verkeersongeluk doet van der Heijden het enige waartoe hij in staat is, herinneren, aantekeningen maken, een requiemroman schrijven. Hij doet dit op een erg associatieve wijze. Zo geeft hij Tonio een stem en trekt hij tegelijk alle registers open die bij dood en rouw horen: van ontkenning, woede, verzet tot aanvaarding, en zelfs hoop. Dit boek kan een steun betekenen voor mensen die ook in rouw zijn.
van der Heijden won de Libris Literatuurprijs 2012 met dit boek.
Voor volwassenen.
****

Dwarsliggers: boeken van 8 bij 12 cm die handig zijn voor in je handtas, op de trein, en andere plekken waar je weinig plaats hebt... ook in mijn reisbagage en op het vliegtuig, dacht ik. Dus nam ik er enkele mee op vakantie.
Op voorhand was ik bang voor het kleine lettertype, maar ook al beginnen mijn ogen achteruit te gaan, dat was ongegrond. Wel vond ik dat de boeken niet zo gemakkelijk 'bladerden' door het dunne papier. Regelmatig sloeg ik dan ook meer dan een bladzijde tegelijk om. Toch stop ik vast ook volgend jaar enkele 'Dwarsliggers' in mijn vakantietas.
Dit jaar las ik:
De thuiskomst/ Anna Enquist ****
Zomerhuis met zwembad/ Herman Koch ***





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als het niet lukt hier te reageren en je toch graag je zegje wil doen, mag je altijd een woordje achterlaten op www.bloggen.be/sprokkels.

Dank voor je reactie!