Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast


Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast.

Het leven wiebelt. Soms slingert het zacht heen en weer, zoals een kind op een schommel. Misschien geef je het dan, net als dat kind, vol vertrouwen een extra duwtje, en ga je almaar hoger. Maar het leven kan ook wankelen, een kant op waggelen die je helemaal niet uit wil. Of het kan danig schudden en schokken, zodat je grondvesten daveren.
Op al deze momenten zijn er woorden.
WiebelWoorden zoekt ze samen met je op.
Omdat woorden helpen herinneringen te bewaren en belevenissen te delen. Omdat woorden een houvast bieden. En omdat het bijzonder prettig is woorden aan papier toe te vertrouwen.

Op dit blog vind je vooral woorden terug die binnen in mij wiebelden. Die zich puzzelden tot een anekdote, verhaal of gedicht.
Wiebel tijdens het lezen gerust mee op hun ritme.

maandag 12 maart 2012

[Wijvenweek] Glamour


Het wil weer lukken. Net nu het vanavond banket van onze wijngilde is, sta ik op met een koortsblaas op mijn lip en wallen onder mijn ogen. Ook zitten mijn haren in de war en is mijn huid dof, alsof ik er net een zware nacht heb opzitten. Ik knipte gisteren nochtans rond den elven het licht uit.
Manlief tempert mijn gezeur over mijn uiterlijk door te zeggen dat ik de kapper en mijn make-up maar hun werk moet laten doen. Zelf denk ik dat gezonde voeding ook een handje kan helpen en dus pers ik alvast een sapje, eet ik veel fruit en een volkoren boterham. Als dat op is, smeer ik een zalfje op mijn koortslip. Dat doe ik de rest van de dag om het half uur. Ik cros van de nagelstyliste, waar ik een prachtig rood uitkies dat perfect bij mijn nieuwe jurk past, naar de kapper die me niet alleen een nieuwe coupe geeft, maar ook een haarstukje tussen mijn lokken verwerkt, zodat ik er best glamoureus uitzie.
's Namiddags doe ik het rustig aan. Ik neem een bad met lavendelolie en leg een gelaatsmaskertje. Dan masseer ik een verzorgingsampul in mijn gezicht. Met de camouflagestick ga ik nogal kwistig te werk. De rest van mijn make-up breng ik zorgvuldig aan. De wallen zijn volledig verdwenen en ook de koortsblaas zie je alleen nog als je het echt weet dat ze er is.
Ik trek mijn cocktailkleed aan. Het zit precies al wat strak, maar volgens Manlief denk ik dat alleen. Mijn schoenen en mijn tas nog, en ik ben klaar.
Manlief kijkt me bewonderend aan. Ik begrijp ook niet waarom ik vanmorgen zo zeurde.

We rijden naar het kerkplein. Daar zal een bus ons oppikken. Zo kunnen we een glaasje meer drinken zonder bang voor alcoholcontroles te zijn. Bovendien is met de hele kliek naar de feestzaal rijden ook supergezellig.
Zelfzeker stap ik het plein over. Ik kijk goed uit waar ik mijn voeten zet, want de kasseien zien wit van de duivenstront. Net als ik daarover tegen Manlief zeur, voel ik 'platsch'... iets nats op mijn hoofd, nat in mijn gezicht. Een wit met zwarte smurrie drupt op mijn kleed. Weg is het glamourgevoel.
Met een tissue dept Manlief zo goed en kwaad als het gaat de viezigheid van mijn jurk, uit mijn haar. Zelf veeg ik over mijn gezicht. Alle zakdoekjes die ik bij me heb zijn net opgebruikt als de bus eraan komt. Manlief zeult me er mee naartoe.
'Niemand merkt het,' knipoogt hij.
Maar eerlijk, elke cel in me zeurt over het onrecht dat me is aangedaan. Ik zou nu gewoon veel liever terug naar huis rijden.

Gelukkig houdt dat zeuren na enkele glazen champagne op. Het wordt nog een fijne avond. De duivengrapjes lach ik met gemak weg.

(Beautyqueen in het diepst van mijn gedachten)

Meer wijvenweek-posts op: wijvenblogs.be

4 opmerkingen:

  1. 't Is nie waar dat ge ook al gaat beginnen hé ? :-) Wees blij met jezelf zoals je bent !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, best grappig... als het iemand anders overkomt. ;-) Ik zou een ganse fles nodig hebben om nog uit die bus te willen komen vrees ik. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chapeau, Veerle ! Je deed het toch ! Je hebt uiteraard een schat van een man, en bewonderenswaardig was/ben je zeker !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, dat is wel effe ongemakkelijk. Daarvan zou ik toch ook balen.

    BeantwoordenVerwijderen

Als het niet lukt hier te reageren en je toch graag je zegje wil doen, mag je altijd een woordje achterlaten op www.bloggen.be/sprokkels.

Dank voor je reactie!